Ética e dereito
1.1 Xustiza e lei.
A ética intenta axudarnos a descibrir
o que está ben ou o que está mal e por que. Naturalmente, esta
investigación oriéntanos na busca da xustiza. Con ella intentamos
establecer harmonía individual e social. Interésannos persoas e
sociedades xustas.
Como repartir as tarefas e os
beneficios de todos para favorecer ao máximo e prexudicar o menos
posible? Certamente, diferentes pobos e autores deron diversas
respostas a esta pregunta, de modo que o que nuns lugares parece
xusto, noutros non o é.
Para levar á práctica as decisións
dos gobernantes dunha sociedade está o dereito. O seu marco,
curiosamente, non é tanto o da xustiza como o da lei. As cuestións
fundamentais son: quen fai as leis? Como as fai? A quen se aplican? E
como se sancionan os que as incumpren?
Se os gregos foron os grandes
pensadores acerca da xustiza, o noso sistema legal débelles moito
máis aos romanos.
1.2. Axustiza na Grecia clásica.
Heráclito consideraba que a xustiza
era un asunto humano, dado que para Deus todo é bo e xusto, mentres
que o sofista Protágoras pensaba que se trata dunha decisión de
cada sociedade segundo o criterio da súa opinión pública.
Non obstante, Sócrates e Platón tiñan
unha idea da xustiza que a convertía nunha realidade eterna e
inmutable, e defendían que tanto a vida dos individuos coma a
organización do Estado debían rexerse polo obxectivo de alcanzar a
xustiza e o ben, máis alá dos criterios variables dos gobernantes
ou dos xíces.
Sócrates incomodaba os seus
concidadáns preguntándolles: <<Non te avergonzas de
preocuparte de como terás as maiores riquezas, a maior fama, as
maiores honras e, en cambio, non te preocupas nin te interesas pola
intelixencia, pola verdade e por como a túa alma vai ser mellor
posible?>>.
1.3. Roma e o dereito.
O imperio romano estendeuse tanto e
perdurou durante tanto tempo que se fixo necesario que organizase un
sólido e unitatio sistema legal no que se establecera claramente e
para todos os habitantes do imperio o que estaba permitido e o que
estaba prohibido en todo o seu territorio. Naturalmente, tratouse
dunha tarefa ardua, dada a enorme variedade de costumes, de crenzas e
de persoas ás que debía aplicarse.
O dereito romano responde, xa que logo,
a cuestións prácticas. Orixinariamente, os paticios (os nobres)
eran os ue decidían acerca das normas, pero o pobo (os plebeos)
esixiu que se lle aclarase por escrito cales eran, para saber mellor
a que aterse e para evitar a arbitrariedade e os abusos na aplicación
das leis por parte dos poderosos.
Naturalmente, a elaboración desas
normas foi un proceso longo cheo de dificultades, pero o importante é
que se onseguiu fixar un sistema aplicable con amplitude e
uniformidade, que era coñecido polos cidadáns.
1.4. Relación entre ética e dereito.
Aparentemente, a ética e o dereito
deberían coincidir, porque o ideal é que as leis reflictan a
xustiza. Pero non sempre é así. As leis varían tanto dunhas épocas
a outras e duns lugares a outros como para pensar que non todas ellas
son xustas. E se hai leis inxustas, á vez que hai cousas xustas que
non están amparadas pola lei..., a conclusión é clara:
desgraciadamente, a lei e a xustiza non sempre coinciden.
Ademais, é importante ter en conta
que, aínda que cada un de nós poida ter unha idea máis ou menos
firme e unívoca acerca de que é xusto e que non o é, non resulta
doado que todos nos poñamos de acordo niso.
Outro problema engadido é o da
aplicación das leis aos casos concretos, que é a tarefa dos xuíces.
O seu traballo consiste, precisamente, en facer cumprir a lei, pero é
un labor complicado, porque ningún caso é igual a outro, as súas
circunstancias son diferentes, e é necesario encaixalos nunha norma
xeral. Polo tanto, aínda que tivésemos unha idea universal da
xustiza e unhas leis acordes con ella, persistiría a dificultade da
súa aplicación.
-Imaxina que un policía obtivo unha
gravación na que un delincuente recoñece que cometeu un delito.
Supón que a gravación non é legal. Que debe facer o xuíz? Por
que?
Comentarios
Publicar un comentario